Zkrášlete svůj lokální nazi-shop

Zvyšující se počet obchodů zaměřených na distribuci značek spojených s neonacistickým hnutím v současnosti poskytuje dobrý zdroj pro financování jejich aktivit v Německu i České republice. Obchody vlastněné samotnými neonacisty nebo distribující nacistické značky jako je Thor Steinar, ale nemají na růžich ustláno. V poslední době se totiž aktivizují kampaně a aktivity proti nazi-shopům a to převážně u našich západních sousedů. Během února došlo k několika útokům na obchody nejen v Berlíně a Drážďanech.

Zvyšující se počet obchodů zaměřených na distribuci značek spojených s neonacistickým hnutím v současnosti poskytuje dobrý zdroj pro financování jejich aktivit. Módní oblečení významně mění image neonacistů, která se nadále vzdaluje klasickému skinheaskému vzoru a mění se na podstatně přijatelnější moderní vzhled. Současně umožňuje vznik obchodů propojených s neonacistickou scénou vytváření vlastního finančního zázemí, které zpětně neonacistickou scénu posiluje a pomáhá ji ukotvit ve společnosti. Dnes tak vzniká cosi jako "střední neonacistická třída", složená s aktivistů-podnikatelů, kteří pomáhají utvářet moderní obraz neonacistického hnutí.

Nové obchody s náckovskými hadry se neustále otvírají jak v Německu, tak v Čechách. To samozřejmě vyvolává silné reakce antifašistů a antifašistek. V Německu aktuálně vrcholí kampaň proti sítí nazi-shopů s názvem Tönsberg. Nový obchod byl otevřen v centru Berlína, jiný je například v Drážďanech nebo Lipsku. Otevření obchodu v Berlíně vyvolalo silné antifašistické protesty a již o několik dnů později se stali z majitelů (nácků) uklízečky.

Jen o pár dnů později přišel na řadu i Tönsberg v saských Drážďanech. 16. února, při protestech proti každoročním pochodům neonacistů ve výročí bombardování Drážďan na konci války, byl do reprezentativnější podoby upraven místní nazi-shop. Asi 1000 militantních antifašistů a víc jak 6000 občanů se v sobotu postavilo cca 5000 neonacistům, kteří si myslí, že bombardování Drážďan za druhé světové války spojenci, lze srovnávat s programovým nacistickým vyhlazováním miliónů lidí (holocaustem). Místní Tönsberg byl po blokádách a demonstracích náckovského pochodu kompletně zdemolován.

Pozadu nezůstáváme ani v Čechách, i když nutno dodat, že kampaně proti místním nazishopům a hlavním dodavatelům nejsou tak vyostřené. Pozornost ovšem zasluhuje například plzeňský Original Store nebo pražský Hatecore Shop. Majitelé Original Store, jež jsou hlavními dodavateli Thor Steinar pro Českou republiku, uvítali jaro novou originální výzdobou výlohy jejich obchodu.

Příklad: DIY útok barvou

Jeden z možných způsobů, jak se připravit před návštěvou vašeho místního nazi-shopu (od Animal Liberation Front Švédsko proti obchodům s kožešinami).