NS značky

Seznam značek

 

 

Thor Steinar

www.thorsteinar.cz

Thor Steinar je původní německá neonacistická značka od roku 2002, která se hojně distribuuje v ČR. O značce Thor Steinar se v českém prostředí začalo více mluvit začátkem července 2004, kdy provedla Policie ČR rozsáhlou razii proti obchodníkům s nazi-skinheadskou módou a řadu výrobků firmy TS zabavila (hovořilo se o objemu zboží asi za 500 000 Kč) na základě posudku soudního znalce PhDr. Miroslava Gregoroviče, který zboží označil za propagující fašismus.

Přestože tento názor nesdílíme (symbolika Thor Steinar se až úzkostlivě vyhýbá čemukoli, co by mohlo být přímo spojováno s nacistickou ideologií), je zjevné, že zabavení takového množství zboží neonacisty citelně zasáhlo. Obchodem, který byl zasažen nejvíce, byl plzeňský Original Store a proti jeho majiteli bylo vzneseno i obvinění, které ovšem později policie stáhla. Funguje i česká stránka Thor Steinar na adrese www.thorsteinar.cz. Výhradním dovozcem této značky k nám je firma Irminsul s.r.o., Přemyslova 19, Plzeň, IČO: 694 44 323, což není nic jiného než adresa shopu Original Store. Úsměvně působilo dnes již stažené úvodní sdělení na stránkách "Firma se distancuje od jakékoliv propagace neonacismu", které jasně ukazuje na to, že si majitelé obchodu velmi dobře uvědomují, že nad nimi stále visí Damoklův meč trestního postihu.

Thor Steinar pochází z Německa a její zakladatelé Uwe Meusela a Axel Kopelke jsou aktivní němečtí neonacisté. Od roku 2003 vystupuje za Thor Steinar firma Mediatex GmbH. Axel Kopelke není v Německu žádný politický nováček. Jeho obchodní ambice začaly v roce 1997, když nastoupil do obchodu "Explosiv" v Königs Wusterhausenu. Z tohoto obchodu se stalo náborové místo regionální mládežnické ultrapravicové scény. Axel Kopelke byl ovšem také viděn na neonacistických oslavách slunovratu, hudebním večeru s bardem neonacistů, Frankem Reinnickem, a také na oslavě založení NPD v roce 2000 ve Friedersdorfu. Je také v kontaktu se známým německým neonacistickým aktivistou Carstenem Szczepanskim. Zkrátka a dobře se jedná o člověka, který je aktivním a dlouholetým členem německé neonacistické scény.

Celý název značky je tvořen ze slov "Thor", to je severský bůh války (známé je např. Thorovo kladivo, velmi často nošené neonacisty jako přívěšek) a "Steinar", což je příjmení známého nacistického generála z 2. světové války. Podle nejnovějších informací jde údajně minimálně 10% zisku z prodeje TS do rukou organizace "Svobodní kamarádi". Tyto neformální autonomní skupiny jsou německou obdobou české neonacistické militantní organizace Národní odpor.

Logo Thor Steinar prošlo dramatickým vývojem. Původní runové logo bylo totiž v Německu v roce 2004 soudně zakázáno kvůli podezření z propagace nacismu a firma musela začít používat logo nové. Staré logo se skládalo z kombinace dvou run, T a S. Runy nejsou používány bez politického významu a jejich použití obecně je v Německu omezeno, přestože jejich původní historický význam není nijak spojen s jakoukoli politikou. Nacistické zneužití run (stejně jako svastiky) však jejich původní význam bohužel jednoznačně překrylo. Celé složené logo se podobá runovému symbolu Wolfsangel neboli Vlčí Hák. Jedná se o několik run, které byly během nacistické vlády zneužity. Jejich kombinace v logu Thor Steinar je však nová a neodpovídá žádné známé nacistické insignii.

Jinými slovy, symbolika Thor Steinar byla volená tak, aby ji každý neonacista správně identifikoval jako "spřátelenou značku", ale aby zároveň nezavdávala příčinu k trestnímu postihu. Tomu se ovšem firma nakonec stejně nevyhnula a byla donucena logo změnit. Nové logo se skládá pouze ze znaku X a dvou teček. Nezúčastněný pozorovatel by si mohl myslet, že nemá žádnou spojitost s ničím a to i z důvodu, že se mu čas od času posměšně říká "piškvorky." Ovšem nejde o nic jiného, než o germánskou G-runu "Gyfu/Gebo", která znázorňuje předzvěst obchodních smluv, partnerských vztahů a přátelství.

V roce 2009 vstoupil do firmy investor Fajsal al Zarooni z Dubaje. Smyslem celé akce bylo zbavit na veřejnosti firmu Thor Steinar spojení s neonacismem a získat kapitál pro expanzi na trhu. Zároveň jsme zaznamenali snahu zejména prodejců této značky, přesvědčovat své souvěrce v tom, že jde ze strany TS jen o taktický krok, který nemá žádný vliv na politické pozadí celé značky.

Thor Steinar se tímto cirkusem chce zbavit pozornosti antifašistů, puncu módy pro neonacisty a snížit počet častých útoků antifašistů na neonacistické obchody. Mezi neonacisty a jejich sympatizanty, kvůli jejich splachovací povaze, je Thor Steinar stále populární, ale značku kupují ve velké míře i  latentní rasisté. Zajímavé je, že tohoto kroku Thor Steinar se hned chytá další německá nazi značka Erik and Sons a začne se vydávat za jedinou správnou módou pro nacionalisty.

Od roku 2010 značka Thor Steinar opět používá i staré logo neboť se jí podařilo vyhrát soudní spory a žaloby. Zaměřuje se na nesubkulturní motivy a snaží se skrývat kontroverzní nápis Thor Steinar jen za písmeno N ve znaku kompasu nebo v náznacích TSP! (Thor Steinar Performance), 33 (v roce 1933 se stal Adolf Hitler německým kancléřem), STNR (STeiNaR), Nordic-Roots (nordické kořeny), T.Steinar (Thor Steinar) a severských nápisů Nordic Company, Viking Invasion nebo nápisu Rauschzeit (doba páření u divokých zvířat).

 

Grassel

www.grassel.cz

První vlaštovkou mezi nacistickými značkami byl v Čechách Grassel Petra Ondruše. Tento bývalý člen Národního odporu Praha a ochranář Filipa Vávry (bývalý vůdce Národního odporu) jako první pochopil, že vlastní kšeftík je nejlepší způsob jak vydělat prostřednictvím módních značek. Po nástupu Thor Steinar na český trh však značka stagnuje a v poslední době se spíše stahuje z trhu. Co se ale Ondrušovi povedlo, je uvedení jeho značky do prostředí bojových sportů. Firmu Resistance s.r.o., která Grassel vyrábí, tvoří dva lidé: Marek Petrášek (spolumajitel firmy Printtex Petrášek a synové z Budějovic, která Grassel tiskne) a Petr Ondruš (trenér bojových sportů), který se objevil i na Facebook profilu plzeňského neonacistického obchodu Original store.

 

Nibelung

www.nibelunger.com

Zatím poslední značka u nás, která vychází z grafického kursu Thor Steinar je Nibelung, za kterou stojí bývalý člen Národního odporu Brno Karel Hlaváč. Ten původně provozoval internetový obchod www.doorbreaker.net, posléze však obchod zrušil a založil si vlastní značku, která okatě kopíruje úspěšný model Thor Steinar, včetně mytologického zaměření na období Vikingů (což je v slovanské zemi poněkud zarážející, ale oni se neonacisté stejně považují víc za Němce než za co jiného). Znak značky zdobí středověká válečná přilba stejná té, již měla ve znaku granátnická divize SS "Nibelungen" za 2. světové války. Na původní internetový shop Doorbreaker.net bylo odkazována na webu Národního odporu a nabízela se zde neonacistická trička z Německa Germania, Hate core, Autonome nationalisten, Good night left side aj.

 

Eighty-Eight

www.eightyeight.sk

Dalším, kdo se svezl na vlně neonacistické módy je slovenská firma "Eighty-eight" (tedy "Osmdesát-osm"). Jedná se o známou neonacistickou hru s písmeny podle jejich pořadí v abecedě, kde je na osmém místě písmeno H, přičemž 88 symbolizuje HH čili Heil Hitler. Za firmou stojí lidé jako Rasto Rogel, bývalý zpěvák nejvýznamnějších slovenských neonacistických kapel Krátky proces a později Judenmord. Značka vznikla v roce 2005 a záhy po svém vzniku se dostala do problémů se slovenskou policií. Nicméně počátkem roku 2006 byla veškerá obvinění zrušena a značka pokračuje dál. Krátký proces, který se začal formovat již v roce 1987, je legendou československé neonacistické scény. V jejich textech se objevují rasistické, fašistické a nacistické projevy. Nechybí obdiv k fašistickému Slovenském státu (1939-1945) a nenávist k Židům (v jednom textu jejich písně zpívají doslova: "...rozpálíme pece a ostaně len dým..."). V roce 1999 došlo k rozpadu kapely a většina členů přešla do stále funkční další neonacistické hudební kapely s názvem Judenmord. Kam dál? Rastislav Rogel - rozpalovač pecí a Rogel opäť na scéne.

 

Erik and Sons

www.erik-and-sons.de
www.erik-and-sons.cz

Značka založená v roce 2007 odpadlíky od Thor Steiner, kamarády Axela Kopelkeho. Také proto se jedná o designovou kopii Thor Steinar. V Čechách jí prodává především Gangshop v Karlových varech. Podle prohlášení německých majitelů se jedná o jedinou opravdovou módou pro nacionalisty - čti od nácků pro nácky. Jako hlavní logo používá Erik and Sons runu Nauthiz, která znamená nedostatek nebo nátlak. Majitel ochranné známky je neonacista Udo Siegmund a jeho společnost Tex Sell.

 

Dobermann Streetware

V posledních letech stále více populární značka v neonacistických kruzích. Spojuje pojmenování čisté psí rasy Dobrman, vyšlechtěné pro hlídání, s neonacistickou symbolikou. Více informací najdete v německé publikaci Das Versteckspiel

 

Max h8

www.maxh8.com

Německá neonacistická značka z roku 2005, kopírující Thor Steinar. Majitel je Marc Strange a jeho společnost Textilvertrieb Marc Stange z Cremlingen u Braunschweigu.

 

Stormbringer

www.stormbringer.cz

Česká kopie Thor Steinar, tentokráte více mytologická, vznikla v roce 2006.

 

Consdaple

www.consdaple.de

Německá neonacistická oděvní značka. Zakladatelem je Franz Glasauer (dlouholetý člen německých republikánů a NDP). Jedním z hlavních podnětů k založení značky byla kampaň firmy Lonsdale "Lonsdale loves all colors" roku 2003. Logo je dá se říct okopírované od Lonsdale, název byl zvolen, aby obsahoval zkratku NSDAP.

 

Ansgar Aryan

ansgararyan.com

Navazuje na Thor Steinar. Využívá legendy o Ansgarovi (germánský bůh), který se probudí na vrchlu hory Nordland a zachrání lidstvo.  Značka používá runu Ansuz a vlastníkem je neonacista Daniel Kilian a firma NordicTex.

 

Masterrace Europe

Neonacistická značka prodávaná výhradně v neonacistických obchodech. Co znamená Master race?

 

Značky Resistance a Rizist se mezi neonacisty neuchytily

Doporučujeme přehled neonacistiké symboliky