Hadry pro (nejen) německou nazi scénu

Ve spolkové zemi Brandenburg, rozpínající se v okolí čtyřmilionového Berlína, sídlí tři firmy, které vyrábí a distribuují oděvy neonacistické značky Thor Steinar. Jedná se o společnosti Mediatex GmbH, ProTex GmbH a Skytec Outlets GmbH. Pro představu, finanční bilance Mediatexu v roce 2010 dělala 4.605.516,75 Eur ( v roce 2009: 6.419.236,83), ProTexu 674.926,35 Eur (v roce 2009: 1.218.919,87) a Skytec Outlets GmbH celých 2.839.412,62 Eur (2009: 2.381.878,14 Euro).

Aktuální čísla tyto firmy prozatím nezveřejnily, ale i tak uvedené sumy dostatečně svědčí o tom, kolik peněz se v nazi "módě" v dnešní době točí. Thor Steinar má sice v posledních dvou letech pošramocenou image u ultrakorektních neonacistů, přesto mnozí nedají na tuto značku dodnes dopustit. Steinar totiž vytváří současný krajně-pravicový lifestyle, který se ujal v ulicích mnoha měst.

Tičko Thor Steinar s nápisem "Save the White Continent"

Pod labelem Thor Steinar je provozován internetový portál a značka dále vlastní dvanáct kamenných obchodů. Kromě toho distribuuje své oblečení do řady dalších kamenných či zásilkových obchodů, včetně zahraničí. Největší konkurence Steinaru pochází rovněž z Braniborska, jedná se o značku „Erik & Sons“, jejíž kolekce představují v podstatě vykrádačku prvně zmíněného Steinaru. Velký rozdíl je ale ve vazbách na nazi scénu, o které Erik & Sons důkladně dbá.

„My favorite Colour is White“
Pod tímto mottem z úst Michaela „Lunikoffa“ Regenera (bývalého zpěváka slavné, dnes již zakázané kapely Landser), zveřejněným v Newsletteru Erik & Sons, probíhala mobilizace k tzv. „Eichfelder Heimattag“ (Eichfeldský den vlasti) v roce 2011. Na programu akce byly nazi kapely „Words of Anger“ a „Lunikoff Verschwörung“, samozřejmě nemohl chybět ani velký prodejní stan s oblečením Erik & Sons. Posledním „vtípkem“ ze strany Erik & Sons byla promo-kampaň k tričku „My favorite Colour is White“ nafocená v multikulturní čtvrti Berlína – Kreuzbergu
Distribuci a výrobu oděvů Erik & Sons provozuje firma „Landskamp Textilunion Unternehmergesellschaft“, která za rok 2010 vykázala obrat 147 771 Eur (v roce 2009: 167.925 Eur). Navzdory kredibilitě, kterou pro německou scénu tato značka představuje, její ekonomický potenciál není moc veliký. To ostatně ukazuje i skutečnost, že Erik & Sons v současnosti nemá žádné vlastní značkové obchody, jako třeba zmíněný Thor Steinar.

Předseda Dělnické mládeže Erik Lamprecht v tričku Erik & Sons

 

Tričko „Neuschwabenland“
Do třetice pochází z Braniborska i značka „Fourth Time – Clothing Brand“, která byla založena celkem nedávno v srpnu 2011 v brandenburském Teltowu. Z estetického hlediska se opět jedná o velmi podobný styl jako Thor Steinar, zvláštností ale je, že majitelka značky podle všeho nepochází z neonacistického prostředí. Součástí kolekce „Fourth Time“ je tričko „Neuschwabenland“ („Nové Švábsko“), které odkazuje na německou expedici na Jižní pól, uskutečněnou v letech 1938-39. Kolem této expedice se točí řada mýtů a konspiračních teorií, značně populárních v německé neonacistické scéně.
Na webových stránkách této značky stojí v rubrice prodejců jeden jediný kontakt, neonacistický obchod Strike Back Shop Apolda, který má v nabídce vše možné: od oblečení Ansgar Aryan, Thor Steinar či Erik & Sons až po trička nazi kapel. Fourth Time je malá značka, jejíž nejlevnější trička se prodávají za 32 eur. Jak ustojí konkurenci Steinaru a Erik & Sons, se ještě uvidí.

Tričko Erik & Sons "Neuschwabenland"

Dvojsmysly a skrývačky
V konkurenčním boji s hadry pro německou nazi scénu si docela dobře vede značka „Boxing Connection“ resp. „Label 23“. V pozadí této značky stojí neonacista a kick-boxer Markus W., pocházející z braniborské Chotěbuzi. Cílovou skupinu prodeje tohoto oblečení mají představovat fotbaloví fanoušci a příznivci bojových sportů, z tohoto důvodu se objevují reklamy na „Boxing Connection“ na významných portálech pro fotbalové ultras, značka také sponzoruje závodníky bojových sportů.
Nápisy na tričkách Boxing Connexion podobně jako u Thor Steinaru či Erik & Sons nenesou explicitní neonacistické výroky, spíše se jedná o hru s dvojsmysly a skrývačkami. Mluvíme-li o dvojsmyslech, nemáme tím na mysli např. tričko s hitlerovým motivem, za jehož nošení byl Markus W. Před časem odsouzen, ale motivy jako „the unbreakable brotherhood“, ozubené kolo atd.

Trička Label 23

 

Na konec zmiňme i poslední z brandemburských značek - „Herrmannsland“, která patří již zmiňovanému ex-zpěvákovi z bývalé neonacistické kapely Landser, Michaelu „Lunikoff“ Regenerovi. Ta je ale v současné době z konkurenčního boje poněkud vyřazena, internetový obchod této značky je mimo provoz.

 

Zdroj Klamotten für den zeitgemäßen Szene-Style